söndag 5 december 2010

Dubbar eller dubbfritt?


Just nu sitter jag och läser olika artiklar och dylikt om dubbdäcken och dess miljöpåverkan. Dubbdäcken skapar föroreningar i luften genom att släppa ut partiklar som kallas PM10. Dessa ska tydligen skapa hälsoproblem i framförallt luftvägar och hjärtat. Därför uppmanar vägverket folk till att använda dubbfria däck och man har funderat på att uppbära en avgift av folk som använder dubbdäck.

Åsikterna verkar delade om huruvida man ska använda däck med dubbar eller inte. Enligt statistiken minskar dubbdäcken dödliga olyckor med 42 % (!) jämfört med friktionsdäck. EU har sin del i det hela också. EU har en viss tillåten halt av PM10 som inte får överskridas, men som överskrids i Sverige pga dubbdäcken, om jag förstått rätt. Men jag anser att det är fel av EU att dra alla länder över en kam, Spanien och Grekland har inte på långa vägar samma klimat som Sverige och Finland till exempel så där förstår man ju att dubbdäcken inte behövs.

Själv är jag för dubbdäcken, jag är ändå tillräckligt nervös när jag sitter i en bil på snö-/isbelagda vägar. Bilar med dubbdäck "skrapar" upp islaget lite grann och gör väggreppet bättre för bilar som kör efter så jag undrar om det verkligen vore optimalt att ingen använde dubbdäck. Jag tycker det verkar som om miljömedvetenheten börjar "ga upp i hövo"! Det finns andra miljöproblem också och EU borde förstå att dra ner på lagar och bestämmelser eftersom både klimat och kultur skiljer sig otroligt mycket mellan Europaländerna.


2 kommentarer:

  1. Dubbdäck räddar helt klart liv. Lite skillnad på att använda dubb i de avgasvärmda storstäderna där våra underbara politiker hänger. De vet inte så mycket.

    SvaraRadera